1 sa en volgbod
wim groenendijk
2004-02-09 11:48:19 UTC
LS

Nu eens niet zo een moeilijke vraag lijkt me voor de doorgewinterde
bridgers, wat wij niet zijn.
Mijn echtgenoot is mijn partner, dus discussie heb ik zo. Waar wij niet
uitkomen is het bieden nadat er een volgbod is van 1sa, als er 2 kl is als
volgbod, kunnen jacoby nog volgens ons. Maar bij andere kleur wordt het
moeilijk. Een doublet om stayman aan te geven is leuk, maar wat doe je dan
als je je maat wilt laten weten dat je bijvoorbeeld 6 a 7 punten hebt en
bijvoorbeeld ook nog een viertkaart hoog, passen lijkt me toch te gek als je
samen 20 punten hebt.

Bij voorbaat dank
Willem
Frans Buijsen
2004-02-09 12:09:44 UTC
Post by wim groenendijk
[...]
Het gaat dus om 1SA-(2K)-??

De standaard biedwijze (zeg maar Biedermeijer zonder verdere afspraken)
is als volgt:
- doublet = straf. Dit is een belangrijk principe. De tegenpartij neemt
veel risico door er in te komen tegen een sterke SA. Dat risico moet je
af en toe af kunnen straffen. Zie bv het "interview" met Berry Westra in
de laatste Bridge.
- 2R/H/S = echt, niet sterk, om te spelen
- 2SA = limiet met K-stop.
- rest is terk en forcing.

Als je graag nog wilt transferen moet je eens naar de Rubensohl
conventie kijken. Daarin is dbl, 2R/H/S hetzelfde als boven, maar is
alles vanaf 2SA een transfer.
Dat dient dan overigens niet zozeer om het contract in de hand van
openaar te krijgen, maar meer om zowel limit als sterke handen te kunnen
bieden.
B.v.: 1SA 2K 3R (=8+ HCP, 5+-kaart H) pas
3H(minimaal) pas 3SA(=10+ HCP, 5-kaart S exact) pas
4S
Rubensohl is een mooie conventie, maar je moet wel een aantal
biedverlopen goed doorspreken met partner.

Zo is het b.v. handig om de transfer naar hun kleur (in dit geval dus
2SA) als Stayman te spelen.
Frans Buijsen (fab dot usenet at unetmail dot nl)
Lothar Kuijper
2004-02-09 12:40:39 UTC
Post by wim groenendijk
[...]
Het aardige is dat je hier een probleem aanroert waar de meningen toch wel
over verdeeld zijn: het bevechten van de deelscore na een volgbod op onze
1SA-opening. Zo heeft Berry Westra het blijkbaar (naar zeggen van Frans)
over de voordelen van het spelen van strafdoubletten; Mike Lawrence (of was
het Marty Bergen? of allebei?) is dan weer meer een voorstander van het
spelen van negatieve doubletten in deze situatie. Maar voor de
niet-doorgewinterde speler moet denk ik 1 principe bovenaan staan en dat is:
houd het simpel.

Laten we naar jullie huidige afspraak kijken. Het is in theorie niet eens zo
onaardig om over een echt 2K-bod doublet als een soort Stayman te spelen
(hoewel de interpretatie dan meer iets wordt van een negatief doublet) en de
transfers gewoon aan te houden. Als jullie je daar prettig bij voelen, dan
kun je dat gewoon blijven doen. Nadeel van deze aanpak is dat je nooit meer
2K voor straf kunt doubleren en bovendien kun je nooit meer in 2R komen.
Voordeel is dat je vaker zelf in een mooi 2H/2S contractje kunt komen.

Maar wat nu als de buren een andere kleur bieden? Als dat 2R is, dan zou je
nog kunnen zeggen dat je doubleert als je zelf 2R had willen bieden (als
transfer) en dat 2H een transfer is voor de schoppen. Maar waar je over 2K
nog kon doubleren om beide hoge kleuren in beeld te brengen lukt dat nu niet
meer. Ook kun je 2R niet meer straffen. Het wordt nu voor de tegenstanders
wel heel voordelig om eventjes 2R te bieden op een tamelijk ongeschikte
kaart, want jullie zullen vaak in biedproblemen komen. Deze aanpak wordt
voor zover ik weet dan ook niet door betere spelers toegepast.

Een gangbare aanpak is om over zo'n 2R bod alles op 2-niveau als echt en
zwak te spelen (lees: geen manche-interesse). De betekenis van doublet is
dan ofwel straf, ofwel informatief met beide hoge kleuren. Daar lopen dan
weer de meningen over uiteen.

Nu lijkt het mij onhandig om twee totaal verschillende dingen te spelen over
een 2K of een 2R/2H volgbod, dus zou ik adviseren de bovenstaande gangbare
aanpak toe te passen, dus ook na een 2K volgbod. Dus: alle biedingen op
2-niveau zijn echt en om te spelen. Wat betreft het doublet moet je kiezen
tussen informatief en straf, en die keuze hangt af van stijl.

Groetjes,
Lothar
Post by wim groenendijk
Bij voorbaat dank
Willem
Gerben Dirksen
2004-02-09 14:55:57 UTC
Post by wim groenendijk
[...]
bijvoorbeeld ook nog een vierkaart hoog, passen lijkt me toch te gek als je
samen 20 punten hebt.
Bij voorbaat dank
Willem
Dit is een lastig probleem, bijvoorbeeld na 1SA (2Ha) ?

Doublet is negatief: Partner we hebben meer punten dan zij, bied nog
'ns wat. Je hebt tolerantie voor de ongeboden (hoge) kleuren. Na 2Ha
eigenlijk altijd een 4-kaart schoppen. Partner kan met harten tegen
ook het doublet laten staan.

Als openaar kort is in harten kan die ook een negatief doublet geven.
Als je dan een hoop harten tegen had pas je. Dan gaat het dus met
bijvoorbeeld deze handen:

AVxx xx
xx HVTx
HBxx Vxx
AVx xxxx

1SA (2Ha*) pas! (pas)
dbl (pas) pas!

*Echt (blijkbaar ABxxxx ofzo)

Voor wat de rest dan betekent zijn er conventies.
2 mogelijkheden kun je vinden op:
http://www.xs4all.nl/~rosalind/bridge/afspreek/sohlen.htm

Als simpele verdediging kun je ook spelen:

Kleur op 2-nivo: echt om te spelen
Kleur op 3-nivo: echt en forcing
2SA: Stayman met stop (niet passen!)
Hun kleur: vraagt om een stop voor SA

Gerben
Sjoerd A. Schreuder
2004-02-09 15:12:51 UTC
Post by Gerben Dirksen
Post by wim groenendijk
[...]
Dit vind ik altijd een gevaarlijk advies. Zie b.v. deze handen:

AVxx xxx
xx xxx
HBxx Txx
AVx Bxxx

1SA (2Ha*) pas (pas)
dbl (pas) ???

Sjoerd Schreuder
Lothar Kuijper
2004-02-09 15:10:37 UTC
Post by Gerben Dirksen
Post by wim groenendijk
[...]
Dat klinkt wel erg resoluut, maar ik denk dat meer dan de helft van de
mensen in Nederland strafdoubletten speelt.

Groetjes,
Lothar
Gerben
Frans Buijsen
2004-02-09 19:52:38 UTC
Post by Lothar Kuijper
Post by wim groenendijk
[...]
Post by wim groenendijk
samen 20 punten hebt.
[knip]
Post by Lothar Kuijper
[...]
Op het clubniveau kun je naar mijn mening echt veel meer scoren met een
strafdoublet. Mensen vinden daar vaak dat ze "moeten" bieden want ze
hadden 12 punten en een 5-kaart. Na 1SA-(2K) wil ik dan echt met pakweg
Axx/QTx/xxxx/Qxx graag doubleren en verwacht ik minstens -2.
Frans Buijsen - fab dot usenet at unetmail dot nl
Frans Buijsen
2004-02-09 19:54:09 UTC
Post by Sjoerd A. Schreuder
Post by Gerben Dirksen
[...]
Hangt er een beetje vanaf of het paren of viertallen is. In paren scoor
je zelden boven de 50% op een spel door ongedoubleerd 2 in een kleur te
verdedigen. In het bovenstaande geval heeft de tegenpartij zo ongeveer
4H gemist, en dat zal toch zelden het geval zijn.
Frans Buijsen - fab dot usenet at unetmail dot nl
Anton van Uitert
2004-02-09 21:13:39 UTC
Post by wim groenendijk
[...]
Partner opent 1Sa, rechts doet een volgbod (2R ofzo) en nu mag jij:

1Sa - (2R) - ??

Je kunt het simpel houden en zo natuurlijk mogelijk spelen:
- 2 in kleur: 2H/2S om te spelen
- 2Sa limiet, stop. Partner kan met 3H/S (4krt) jou laten kiezen tussen
4H/S of 3Sa.
- 3 in kleur: 3K, 3H, 3S 5+ kaart, MF
- cue: 3R niet echt ... Stayman, MF

Misschien wil je doublet als straf spelen.
Misschien als wat punten, Stayman achtig, inviterend ofzo. Kies maar.
Als je een hekel aan passen hebt zou je het zo af kunnen spreken.

Er zijn wel betere methodes, Lebensohl, Rubensohl enzo. Die zijn nuttig
voor doorgewinterde bridgers. Het maakt misschien 1 op de 5 keer dat het
voorkomt echt iets uit. De situatie kom je gemiddeld misschien 1 keer op
40 spellen tegen, je hebt er dus hooguit 1 keer op 200 spellen baat bij.
Als je de schema's even niet weet maakt het vaker uit, doorgaans in je
nadeel. Voor thuisbridgers of puur recreatieve clubbridgers zijn deze
methodes daarom niet zo geschikt

Anton
Sjoerd A. Schreuder
2004-02-09 22:25:14 UTC
Post by Frans Buijsen
Post by Sjoerd A. Schreuder
Post by Gerben Dirksen
[...]
Prima als je dat zo speelt. Je moet bijna wel als je negatieve
doubletten speelt.

Vooraf vraag ik echter altijd onder welke condities de 1SA bieder
zal openhouden. Mocht er aan die condities zijn voldaan en niet
zijn opengehouden, dan zal ik direct de arbiter erbij roepen
en een vermoeden van gebruik van OI uiten.

En mocht, nadat ik 2S heb gepsychd, de 1SA met een vierkaart
schoppen negatief doubleren, dan staat weer die arbiter aan tafel.

Ik heb te vaak meegemaakt dat er op "gevoel" wordt opengehouden.

Sjoerd Schreuder
Gerben Dirksen
2004-02-10 11:15:16 UTC
Post by Sjoerd A. Schreuder
Post by Frans Buijsen
Post by Sjoerd A. Schreuder
Post by Gerben Dirksen
[...]
Tja ik heb ook wel 'ns een slecht spel gehad door precies dit
biedverloop. Het gaat 1SA (2Ha) pas (pas) dbl (pas) en je hebt xxx
xxxx xxx Bxx. Ik zo overtuigd als maar kon 2Sch, partner bleek een
3244 te hebben. Wel spannend, 2Sch spelen als de tegenpartij 23 punten
en 7 schoppen heeft. Kostte maar liefst 2 hele IMPs (2Sch-2 -200,
andere tafel 2Ha+1 -140) hoewel het meer down had gekund als de
tegenpartij had geweten dat ik maar 3 kleine schoppen had. In paren
zou het natuurlijk een nul zijn geweest maar ja daar kan bijna alles
af en toe een nul zijn.
Post by Sjoerd A. Schreuder
Prima als je dat zo speelt. Je moet bijna wel als je negatieve
doubletten speelt.
Als je strafdoubletten speelt dan zet je enorme druk op de
antwoordende hand omdat openaar vaak niets meer kan doen als je kort
bent in de kleur van de tegenpartij, bijvoorbeeld:

xxxx AVxx
xx Axxx
xxxx HBx
AHx Vx

1SA van rechts, 2Ha ertussen. Links moet passen en openaar...
Post by Sjoerd A. Schreuder
[...]
De condities zijn: 'tolerantie voor de overige kleuren en weinig
verspilde punten in de geboden kleur. Na een vijandige 2S wat
voorzichtiger omdat we naar het 3-nivo moeten.'
Post by Sjoerd A. Schreuder
En mocht, nadat ik 2S heb gepsychd, de 1SA met een vierkaart
schoppen negatief doubleren, dan staat weer die arbiter aan tafel.
Ik zou dat nooit doen dan krijg je dit scenario:

1SA (2sch) pas (pas)
dbl (pas) 3Ha (dbl)
Post by Sjoerd A. Schreuder
Ik heb te vaak meegemaakt dat er op "gevoel" wordt opengehouden.
Dat is niet verboden zolang dat gevoel niet het gevolg is van OI.

Gerben
Gerben Dirksen
2004-02-10 11:31:07 UTC
Post by Lothar Kuijper
Post by Gerben Dirksen
Post by wim groenendijk
[...]
Meer dan de helft speelt wel meer wat ik nooit zou adviseren.

Gerben
Lothar Kuijper
2004-02-10 11:47:48 UTC
<knip>
Post by Gerben Dirksen
Post by Sjoerd A. Schreuder
[...]
Ik ben absoluut niet van plan me te gaan mengen in een discussie of
strafdoubletten of negatieve doubletten beter zijn. Er zijn altijd
voorbeelden te verzinnen waarbij variant 1 beter is en andere waarbij
variant 2 beter is. Een beetje trapjespsychologie. Als iedereen strafdubbels
zou spelen, dan keek je wel uit met wat voor kaart je een volgbodje deed,
maar als iedereen zou uitkijken met wat voor kaart ie een volgbodje deed,
dan werd het weer interessant om negatieve dubbels te spelen.
Post by Sjoerd A. Schreuder
Ik heb te vaak meegemaakt dat er op "gevoel" wordt opengehouden.
Dat is niet verboden zolang dat gevoel niet het gevolg is van OI.
Die aanhalingstekens heeft Sjoerd vast niet voor niets neergezet. En
terecht. Het is raar als een SA-openaar met zwijgende partner nog
zelfstandig in actie komt. Zeker als ie daar een hand bij heeft die niet
echt okselfris riekt. En linke spelertjes die al 20 jaar samen spelen kunnen
er niet eens wat aan doen dat hun maat weet dat "dit het moment voor aktie"
is. Er is wel OI, maar ze hebben het zelf niet in de gaten. De openhoud-sans
is in dit opzicht een tricky gevalletje.

Feit is natuurlijk wel dat arbiters daar allemaal niet veel aan kunnen doen.

Groetjes,
Lothar
Gerben
Lothar Kuijper
2004-02-10 11:52:28 UTC
Post by Gerben Dirksen
Post by Lothar Kuijper
Post by Gerben Dirksen
Post by wim groenendijk
[...]
Als Berry Westra, zowel als Eric Rodwell zeggen dat ze niet van zo'n
strafdoublet afwillen, terwijl Marty Bergen en Mike Lawrence zweren bij een
negatief doublet, dan zal het in de praktijk wel erg close zijn welke
methode beter is. Maar ik begrijp dat jouw vermeende resolute uitspraak in
feite geen resolute uitspraak, maar slechts een advies is.

Groetjes,
Lothar
(die overigens helemaal geen voorkeur voor straf, danwel negatief heeft)
Gerben
j.f. wiersma
2004-02-12 01:28:02 UTC
Post by wim groenendijk
[...]
Juist voor niet doorgewinterde bridgers lijkt het me belangrijk om de
principes simpel te houden
Partner heeft z'n hand min of meer vertelt : dus doublet is straf
Nieuwe kleur op twee niveau is om te spelen
nieuwe kleur op 3 niveau is manche-forcing
en het bod in kleur van de tegenpartij op 3 niveau moet dan maar stayman
vervangen
Een enkele keer zit je dan moeilijk maar een simpel logisch biedsysteem is
goud waard\

Jullie discussie onderwerp kan eigenlijk alleen maar leiden tot een voor
iedere situatie uit het hooft geleerd systeem
en dat kan je beter aan de professionals (of systeem-freak-amateurs)
overlaten

Co